Mittwoch, 30. März 2011

Trennmethode 'Runners Choice' Teil 2

Das schwedische Nationalteam hat die Methode Runners Choice, während eines TL in Hallsberg getestet. Mittlerweile ist es aber so, dass im Entwurf zur 'neuen WM' kein Massenstart mehr vorgesehen ist.
Abb.1. Runner Choice an einem Testlauf im Trainingslager des Schwedischen Nationalteams in Hallsberg. (Quelle: orienteering.se)

– Jag hade ganska negativa tankar kring det här redan innan och jag har inte ändrat mig efteråt. Det blev kaos i skogen, folk glömde bort vad de skulle göra. Det första problemet var att det var för lätt att se vilket alternativ de andra löparna valde, det andra problemet är att det finns risk för att man står och diskuterar med varandra vilket alternativ som är bäst.
– Skulle den här metoden komma med på VM-programmet skulle jag tycka att det var ett stort skämt. Själva konceptet är dåligt och eftersom vi löpare knappt förstår innebörden själva så gör det inte heller att det lätt för media att förstå.
(Jerker Lysell; Quelle: orienteering.se)

– Är det så att vi ska ha in masstart är jag positiv till den här metoden, även om jag hellre springer en långdistans eller medeldistans helt ensam i skogen. Jag tror att mångas negativa kommentarer kring ”runners choice” har sin grund i att de inte vill ha in masstart överhuvudtaget, att man alltid ska springa ensam i skogen och alltid ta egna vägval.
...
Springer man en masstart med slingor så är du beroende av att det finns fin terräng i närheten av arenan. Med ”runners choice” kan du utnyttja större terrängområden.
Att alla löpare inte besöker samma punkter i skogen ser han inte som en nackdel.
(Johann Runesson; Quelle: orienteering.se)

2 Kommentare:

Jan hat gesagt…

I had expected more interesting orienteering based on the runners choice method. This example didn't exactly make me say wow...

M.Lerjen hat gesagt…

Just send me an example you have in mind and I'll publish it. :-)

The KanPas Focus 200

So here is the KanPas Focus 200. Actually the compass making orienteering easy. Maybe even too easy? - Sorry for that. fig.1. What a beauty ...